Servisní postup

 

1. krok – čištění a oprava skluznice

 Předbroušení plochy skluznice.

  • Přebroušení plochy skluznice na brusném pásu (zr. 80 – 100) bez přítlaku slouží k odstranění starého vosku a zvýraznění potřebných míst budoucí opravy.
  • Pro dokonalé odmaštění skluznice před její opravou použijeme odstraňovač vosku.
  • Mechanické vyčištění poškozené skluznice (škrábance a rýhy) zaručí dokonalé spojení nově natavovaného P–tex materiálu s původní skluznicí.
  • Použitím ručních pistolí nebo strojních extruderů Montana nanášíme na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného polyethylenu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.

  

2. krok – předbroušení a broušení

Broušení plochy skluznice. 

  • Ideální optickou rovinu skluznice a spodní hrany docílíme pouze broušením pomocí brusného kamene s konstantním přítlakem a rychlostí posuvu. Dosažení ideální optické roviny je předpokladem pro přesné úhlování hrany – geometrie hrany.
  • Zpravidla používáme základní lineární strukturu střední hrubosti, slouží k většímu odběru materiálu z plochy skluznice i hrany (individuálně dle potřeby) a zároveň k odstranění navařeného polyetylenu.
  • Broušením na brusném kameni docílíme nejlepší kluznou vlastnost skluznice. Pouze brusný kámen nabízí různé variace finálních struktur (závodní servis).

Porovnání výsledků broušení na brusném pásu / kameni:

Brusný pás Brusný kámen
Plošné broušení skluznice Absolutní rovina broušení plochy skluznice
Skluznice je „chlupatá“ Hladká plocha skluznice
Náhodná struktura – pás Přesná struktura s volitelnými parametry
Průměrná kluzná vlastnost Excelentní kluzná vlastnost po dlouhou dobu

                              skluznice-3-4x5-8-kopie-jpg                                                   detail-435-servis

  

Finální broušení

  • Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme“ finální strukturu opět použitím brusného kamene s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury – orovnání kamene diamantem.
  • Dle charakteru lyže volíme adekvátní typ požadované struktury – lineární, kombinované a nebo variální.
  • Na základě změny parametrů jednotlivých proměnných – řezná rychlost, advance a rychlost diamantu, brusná rychlost kamene, rychlost posuvu, nastavení tlakové křivky pro broušení plochy – jsme dále schopni ovlivnit tvar, hrubost a sklon jednotlivých šrafů – „banánků“ (základní skladba struktury).
  • Jednotlivé struktury se dělí na hrubé, střední a jemné.
  • Pro kombinované a variální struktury (závodní program) je důležité dokonalé vyhlazení plochy použitím nižších otáček broušení s minimálním advancem diamantu a nižší rychlosti posuvu slouží k dokonalému vyhlazení skluznice po základním předbroušení a zároveň přípravě pro strukturu závodní.
  • Závodní struktura je rýsovaná pouze jednosměrným broušením špička – patka, 1 cyklus.

Snimek70

 
 

3. krok – úhlování boční hrany

Broušení/úhlování boční hrany

  • Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/snowboardu, zkušenosti uživatele a tvrdosti podložky.
  • Boční úhlování hrany – základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89 – 87°. Správně volený úhel zabezpečuje dokonalému kontaktu hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku v závislosti na charakteru lyže.
  • Všeobecnou podmínku úhlování hrany musí splňovat celkový úhel hrany, který není nikdy větší než 88,5°.

 

4. krok – tuning spodní hrany

Broušení/tuning spodní hrany

  • Konstantní odklon – tuning spodní hrany směrem od podložky je možný pouze na základě přesné roviny skluznice a hrany. Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku, zabraňuje nežádoucímu zařezávání hran.
  • Tuning hrany se provádí v rozsahu 0.4 – 0.8° pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
  • Radiální tuning – proměnlivý úhel (0.4 – 0.8°) odklonu spodní hrany od skluznice. Podstata proměnlivého úhlu odklonu souvisí s možností nastavení většího odklonu hrany v oblasti max. šíře lyže (špička a pata) a naopak v nejužší – středové části pod botou zase pak co nejnižší úhel.
  • Podbroušením – vyleštěním spodní hrany zároveň odstraníme zbytkový otřep vzniklý při bočním broušení
  • Velikost odklonu záleží na počtu cyklů broušení a nebo tlaku posuvu. 
  1. Kvalita provedení tuningu spodní hrany nezávisí na šířce lyže v oblasti špičky (nejširší místo).
  2. Kvalitně provedený tuning nezanechá žádnou strukturu na ploše spodní hrany. Tuning se provádí ve stejném směru jako kluzný směr lyže (špička – pata).
  3. Úhel podbroušení je konstantní v celé délce lyže.
  4. Podbroušení se provádí pouze v celé délce lyže (špička, pata včetně).
  5. V případě úhlu podbroušení <=0.8° nedojde k broušení okraje skluznice.

  

5. krok – impregnace a leštění

Hloubková impregnace skluznice WAX - FUTURE:

  • mazačka pro lyže a snowboardy
  • zejména vhodné pro kvalitní hloubkovou impregnaci skluznice, závodní servis
  • vysoká topná účinnost
  • teplota řízená termostatem
  • topná šíře 350mm

Leštění

  • Samotné broušení je vždy velkým zásahem do jednotlivých pórů skluznice. Základní impregnace je zvláště potřeba k hloubkové ochraně póru a zajištění jeho elasticity.
  • Ideálním způsobem nanášení vosku je prostřednictvím tepelné voskové lázně, díky které je skluznice schopna absorbovat co největší ale zároveň i nejnutnější množství vosku – při mazání za studena je tato schopnost vyloučena.
  • Odstranění nadbytečného vosku z plochy skluznice provádíme mechanickým způsobem pomocí nylonových kartáčů a nebo filcových pásů pro polishing, které jsou dostatečně měkké tak, aby nepoškodily – neztupily vrchol úhlu hrany.
  • V případě dobře zvolené a provedené strukturace skluznice je vosk chápán pouze jako sekundární proces pro impregnaci, nikoli jako způsob, jak docílit výrazné změny kluzných vlastností lyže.